گلهای کلاس دوم
آموزشی، تصویری ،تربیتی
چند پيشنهاد سازنده و مطلوب برای رفع اشکالات املایی دانش آموزان
ن : بحرینی ت : 24 / 7 / 1390 ز : 21:40 | +

1- تسلط دانش آموز ان بر مهارت نوشتاري مستلزم توجه و برنامه ريزي دقيق معلم براي اجرا و مديريت فعاليتهاي ياددهي و يادگيري است . يادگيري مهارت نوشتن در حركتي ساده به پيچيده (رونويسي املا جمله نويسي و انشا) كه رونويسي ساده ترين نوع نوشته و جمله نويسي و انشا پيچيده ترين آن محسوب مي شود .

2- در املاي فارسي علاوه بر آنكه صورت تصحيح نوشتاري كلمات به دانش‌آموزان آموخته مي شود موجبات تقويت مهارت گوش دادن و درك و دريافت سريع واژه ها، جمله ها و متون فراهم مي آوريد . آموزش املا فقط به ساعت املا اختصاص ندارد بلكه اين مهارت در فرايند و جرياني پويا و همراه با تدريس دروس به ويژه در درس زباني- آموزي خواندن جمله نويسي، انشا فعاليتهاي نگارشي و زباني آموزش داده ميشود .

3-      وجود اشتباهات املايي در نوشته هاي دانش آموزان مانع از ايجاد زباني مناسب و روشن مي گردد و تأثير نامطلوبي را در راه يادگيري و روح و روان بر جاي مي گذارد . لذا ضروري است با توجه و دقّت بيشتري به اين درسي پرداخته شود .

4-      در درس املا بايد نخست به (درجه آموزشي املا) و آموزش درست نويسي كلمه ها و جمله پرداخت و آن گاه در صدد و ارزشيابي از چگونگي نوشتن برآمد .

5-آموزش املا تنها منحصر به ساعت اين درس نيست و معلم بايد در ساير دروس و فعاليتهاي نوشتاري دانش آموزان مانند جمله سازي و انشا نوشتن پاسخ سؤالات و تمرينات علوم هديه آسماني رياضي اجتماعي و .. به نحوه نوشتن كلمات توجه كند و اشكالات املايي آنان را مشخص كند و تذكر دهد (بطور مثال . دانش آموزي كه در درس رياضي- علوم نمره بيست گرفته و لو اينكه 6-5 غلط گيري املايي در درس مذكور مشاهده مي شود . )

6-چون منظور اصلي از گفتن املا در كلاس ارزشيابي فعاليتهاي ياددهي و يادگيري انجام شده است لذا بايد از متن ها و جمله ها و واژه هايي در املا استفاده كرد كه دانش آموزان آن ها را آموخته باشند . (يعني تلفظ آن كلمه ها را شنيده باشند شكل املايي آن ها را ديده و نوشتن آن ها را تمرين كرده باشند . )

7-      طولاني بودن متن املا موجب مي شود كه دانش آموزان معاني كلمه ها و جمله ها را به آساني و به خوبي درك نكنند .

8-      رعايت زبان معيار و تلفظ صحيح كلمه ها و تركيب ها ضروري است  خواندن تركيب  وصفي و اضافي به صورت جدا يا تلفظ كلمات استثنايي يا تلفظ غير رايج درست نمي باشد .

9- از تكرار زياد و غير ضروري كه موجبات كند نويسي و كم توجهي دانش‌آموزان مي شود پرهيز نمود .

10-     عوامل ديگر مانند مشكل دو زبانه بودن دانش آموزان كلاس ، وجود عوامل بازدارنده و مخل در هنگام ياددهي و يادگيري، نبود تكرار و تمرين كافي و در ياددهي شكل صحيح نوشتاري كلمات خوانده شده در زمان آموزش و بعد آن ، فراموش كردن شكل صحيح نوشتاري كلمات خوانده شده به سبب فاصله افتادن بين زمان ياددهي و كاربرد آن و . فراگيران را به غلط نويسي كلمات مي كشاند .

11-     به تجربه ثابت شده است كه رونويسي از روي متن درس و پس از املا،  چندين بار نوشتن از روي غلط ها ، تأثيري قطعي در صحيح نويسي كلمه‌ها نخواهد داشت . زيرا آنچه اهّميّت دارد ياددهي و يادگيري مهارت‌هاي زباني در زمينه ‌ي نوشتن املاي كلمات لست .

12-    هر كلمه يا عبارت تنها يك يا دو بار گفته مي شود تا شاگردان عادت كنند با گوش دادن به صداي معلم ، شكل نوشتاري كلمه ها را ياد بياورند آن را زير لب آهسته تكرار كنند و بنويسند .

13-    سرعت خواندن متن املاي كلمات بايد با توان نوشتاري شاگردان متناسب باشد (تندتر يا كند تر از حد معمول) زيرا بد خطي شاگردان و جا انداختن كلمه ها در املا نتيجه تند گفتن و كند نويسي شاگردان به دليل كند گفتن نقش املا است .

14-    به منظور تشويق شاگردان به درست و زيبا نوشتن كلمات در متن املا علاوه بر نمره املا مي توانيد يك نمره ي خوش نويسي نيز به آن ها بدهيد.

15-    پيشنهاد مي كنيم گاهي املاي كلمات به صورت گروهي نوشته شود يعني اعضاي هر فرد 2 تا 3 نفر با مشورت هم شكل صحيح كلمات گفته شده را بنويسند .

16-    روش هاي آموزشي براي هر كودك با توجه به نوع مشكل وي ، نيازها، علايق ، سن و . متفاوت است به عبارت ديگر برنامه هاي آموزشي هر كودك بايد با شناخت همه جانبه‌ي او به صورت انفرادي باشد .

17-    بسياري از روش هاي آموزشي را مي توان به طريقه‌ي خلاقانه و بديعي ايجاد كرد و مورد استفاده قرار داد . لازم به ذكر است كه بهتر است اين روشها به شكل بازي باشد تا با ايجاد تنوع در يادگيري علاقه ي كودكان را جلب كرد .

 



:: برچسب‌ها: رفع اشکالات املایی , آموزش املا , مهارت نوشتاری,
.:: ::.


ن : بحرینی ت : 21 / 7 / 1390 ز : 20:48 | +

دوری از 10 اشتباه معلمان درتدریس

معلمان همواره می خواهند درکلاس نقش مثبتی داشته باشند واگر مراقب نباشند نمی توانند این مأموریت خطیر رابه خوبی به انجام برسانند.آیا تاکنون به عوامل زیر که مخل تدریس هستند توجه کرده اید؟ 


1.دوستی بیش ازاندازه بادانش آموزان

 

 

 اغلب معلمان کم تجربه می خواهند بچه ها،آن ها راازهمه بیشتردوست داشته باشند درحالی که اشتباه است.اگرشمامرتکب چنین اشتباهی می شوید کنترل کلاس ازدستتان خارج می شود واین به آموزش بچه ها لطمه خواهدزد.به جای آن به دنبال احترام گذاشتن به دانش آموزان وتحسین وتقدیر آن ها باشید.دراین صورت به یک باره خواهیددید وقتی جدی ومنصف هستید دانش آموزان بیشترعلاقه پیداخوهندکردواین نشان می دهدکه درمسیر صحیحی قرارگرفته اید.

 2.آسان گیری درنظم وانضباط

 به دلایل گوناگون معلمان درآغازسال درموردانضباط سخت گیری کمتری دارندویااصلاً سخت گیری نمی کنند.حتماً این جمله راشنیده ایدکه "تاشب عیدلبخندخودرابه      دانش آموزانتان نشان ندهید" شایداین جمله ای سخت گیرانه باشد اما واقعیت این است که بایدازابتدانظم وانضباط داشته باشید تاهرچه به جلو می رویددراجرای قوانین راحت تر باشید، البته درکنارآن انعطاف پذیربودن را فراموش نکنید.

3. سازماندهی نکردن کارها ازابتدا

 تایک سال کامل تدریس نکرده ایدنمی توانیدحدس بزنیددرکلاس چه مقداربرگه تکلیف جمع خواهدشد،پس ازمدتی تدریس متحیربه انبوهی ازبرگه ها نگاه خواهیدکردکه بایدبه وسیله شما تصحیح شوند.ازروز اول می توانیدبایک برنامه سازماندهی شده ازانبوه شدن برگه های دردسرسازجلوگیری کنید.به یادداشته باشید میزمرتب درتمرکزذهن شمامؤثراست.

 4.  ارتباط اندک باوالدین واستفاده نکردن از نقش آن ها

 درنگاه اول مشورت کردن بااولیا نوعی تهدید به نظرمی آید درحالی که این کار گنجینه گرانبهایی رادراختیارتان قرارمی دهد.برای جلوگیری ازابهامات وجبهه گیری،همکاری بااولیا راامتحان کنید،همکاری اولیا باکلاس باعث آسان ترشدن کارتان خواهدشد.آن ها باشرکت داوطلبانه درکلاس یاپیگیری برنامه رفتاری دانش آموزدرخانه باشما همکاری خواهندکرد.

 5. شرکت دربحث های بیهوده

 این دامی است که معلمان باتجربه هم مانند معلمان کم تجربه  درآن گرفتارمی شوند.درمحیط مدرسه نیز مانند همه محیط های کاری جدال ،لجاجت و... وجوددارد.باگوش دادن به بدگویی درمورد موضوعی که ازآن خبردارید خودرا درموقعیت خطرناکی قرارخواهیددادوخودرابین دودسته دعوا غوطه ورخواهیدکرد،درحالی که چیزی عاید شمانخواهدشد.

 بهتراست رابطه خودباهمکاران رادرحالت دوستانه وبی طرافانه حفظ وروی کاربادانش آموزان تمرکزکنید.ازجروبحث بپرهیزیدوبه پیشرفت آموزش بپردازید.

 6. ارتباط نداشتن با همکاران

 گفتیم که ازشرکت دربحث ها ی بیهوده بپرهیزیدامانه به قیمت تنها ماندن درکلاس خود.

باخوردن چای درجمع همکاران ومشارکت درکارهای مدرسه ومشورت باکارکنان درکمک به همکاران وکمک گرفتن از آنها درفعالیت ها ی جمعی شرکت کنید.

 هیچ وقت نمی دانید چه وقت به کمک همکاران احتیاج پیداخواهیدکرد واگرمدت ها ازجمع کناره گیری کنید بعدازآن کمک گرفتن از آن ها کاربسیارسختی خواهد بود.

. زیادکارکردن وخسته شدن

 باجدیت کارکنید،مؤثر ومسئولیت پذیر باشید،امابه موقع به خانه برویدواوقاتی رابه استراحت وتجدیدقوا اختصاص دهید.به طورکلی اجازه ندهیدمسایل کلاس به آسایش شما واحساس لذت اززندگی درخارج ازکلاس لطمه بزند.نشاط خودراحفظ کنید که دانش آموزان به معلم بانشاط بیشتر نیازدارند.

 8.  کمک نخواستن

 شغل معلمی به مهارت های والای انسانی نیاز دارد.اغلب ما می کوشیم هرمشکلی راازسرراه برداریم اما این نمی تواند به یک قاعده تبدیل شود.نترسید از این که آسیب پذیر به نظربیاید.آگاهانه اشتباهات رابپذیریدوازهمکاران خودکمک بخواهید.بانگاهی به اطراف صدها سال تجربه رانزد همکاران پیداخواهیدکرد.اغلب آن ها درراهنمای کردن واختصاص وقت به شما سخاوت مند هستند دراین هنگام خواهیددیدآن قدرکه فکرمی کردید تنها نیستید.

 9. رویاپردازی وناامیدی زودرس

 معلمان تازه کارباید مراقب باشند که دراین دام گیر نیفتند جوانان وارداین کار می شوند چون آرمان گرا، خوش بین وآماده تغییروتحول سریع هستند این خیلی خوب است. چون دانش آموزان وهمکارانتان به این انرژی تازه وبه فکرخلاق احتیاج دارند.اماوارد دنیای خیال نشوید که ممکن است نتیجه آن ناامیدی وسرخوردگی باشد.

10. به خودسخت گرفتن

 شغل معلمی به اندازه کافی سخت هست، بنابراین ذهن خودرامشغول اشتباهات،کوتاهی ها ولغزش ها نکنید. هیچ کس کامل نیست حتی معلمان باتجربه وموفق هم گاهی اوقات تصمیمات اشتباه می گیرند.اشتباهات رخ داده را فراموش کنید،خودراسرزنش نکنیدوقدرت ذهنیتان را برای زمان آینده که به آن نیازداریدنگه دارید.به خودسخت نگیرید وبادانش آموزانی که مشکل دارند یاری وهمدردی کنید.


 


.:: ::.


عوامل تاثیر گذار بر آمادگی برای خواندن
ن : بحرینی ت : 19 / 7 / 1390 ز : 19:54 | +

 

همه بر این باور اعتقاد دارند که خواندن نقش عمده ای در تقویت مهارت نوشتن  دارد  عوامل ششگانه زیر به عنوان عوامل تاثیر گذار بر آمادگی برای خواندن می باشد   : 
1-   آمادگی جسمانی (تغذیه مناسب ، استراحت کامل،... )        
2-   آمادگی ادراک ( توانایی کودکان در تشخیص و تمیز حروف و صداها)       
3-   آمادگی شناختی ( میزان درک ، قدرت حل مسئله ، استدلال کردن و قابلیت مناسب هوشی و ذهنی )          
4-  آمادگی زبان ( از آنجا که اساس درک کودکان از مطالب نوشته شده در مهارت های زبانی نهفته است آمادگی زبان کودکان از اهمیت خاصی برخوردار است. )    
5-   آمادگی عاطفی (چگونگی احساس کودکان نسبت به خود ، مدرسه و دیگران و آمادگی عاطفی آنها در یادگیری خواندن بسیار مهم است. )       
6-   آمادگی محیطی- تجربی(کودکان باید معنی خوانده ها را از طریق گردش ، مشاهده طبیعت ، مسافرت ، محیط و دیدار آشنایان و ... تجربه کنند. )   

 


.:: ::.


میلاد امام رضا (ع)
ن : بحرینی ت : 17 / 7 / 1390 ز : 7:42 | +

 

میلاد شمس الشموس، خسرو اقلیم طوس، شاه انیس النفوس،
بر همه شیعیان و دوستداران آن حضرت مبارک باد.


.:: ::.


روز جهانی کودک
ن : بحرینی ت : 16 / 7 / 1390 ز : 7:11 | +

 

روز جهانی کودک بر تمامی کودکان ایران زمین مبارک باد.


.:: ::.


نکاتی برای بهبود عملکرد دانش آموزان
ن : بحرینی ت : 9 / 7 / 1390 ز : 19:43 | +

عکس های جدا کننده متن

آغاز سال تحصیلی، آغازی دوباره برای یک شروع خوب به سوی موفقیت فرزندان است

رعایت نکات زیر تا حدی به بهبود عملکرد فرزندتان کمک می­کند

تصویر متحرک زیباسازی وب

نوشتن برنامه‌ی واقع بینانه، شرط اجرایی بودن آن است

  با درک فرزندتان عزت نفس را در او افزایش دهید

تغذیه‌ی مناسب از عوامل مؤثر در تقویت حافظه است

برای بررسی ضعف دانش آموز و ارائه راهکار مناسب با او همفکری کرده، نیازها و توانمندی‌های او را شناسایی کنید و با استفاده از تجربیات افراد صاحب‌نظر خدمات آموزشی و کمک آموزشی مناسب را انتخاب نمایید. ضمناً از پر نمودن ساعات مفید او با کلاس‌های متفاوت بدون در نظر گرفتن شرایط جسمی و روحیش جداً خودداری کنید چون نتیجه‌ای جز افت تحصیلی به دنبال نخواهد داشت.

اطلاعاتی از برنامه‌های آموزشی، کادر مدرسه و.... داشته باشید و روند تحصیلی او را از معلمین مدرسه جویا شوید..

با او رابطه‌ی عاطفی و منطقی برقرار کنید. شرایط سنی اورا درک کرده و هرگز اورا با دیگر دوستانش مقایسه نکنید تا حس حسادت در او ایجاد نشود.

موفقیت‌های تحصیلی او را بلافاصله تشویق کنید. تشویق باید متناسب با فعالیت او باشد.
 
به صحبت‌ها و نگرانی‌های او گوش فرا دهید و با راهنمایی درست و صحبت منطقی او را درست هدایت کنید.

تصاویر جدا کننده متن,عکس دیوایدر, divider, عکس تقسیم کننده متن

پیروی از الگوی غیر طبیعی و داشتن رژیم غذایی نا مناسب، می‌تواند منجر به ضعف و خستگی، نداشتن تمرکز و کاهش قدرت یادگیری شود.
 
توجه داشته باشید که فرزندتان پیش از رفتن به مدرسه حتماً صبحانه میل کند اما نه به میزان زیاد و حجیم چون سنگین شدن معده فعالیت ذهنی را کاهش می‌دهد.
 
مصرف مواد پر کالری مثل خوردن کیک، شیرینی و شکلات در وعده‌ی صبحانه، میزان تمرکز را می‌کاهد.

 
در هنگام مطالعه برای فرزند خود تغذیه نبرید. در فواصل بین مطالعه‌ی دروس تغذیه‌ا‌‌ی سبک (میوه، آبمیوه، بادام، گردو و...) آماده کنید. 

 عکس های جدا کننده متن

 


.:: ::.


چند حدیث از امام رضا (ع)
ن : بحرینی ت : 7 / 7 / 1390 ز : 9:14 | +

¯هر کس خودش را با ما بداند و خدا را اطاعت نکند از ما نیست¯

¯ هیچ خویشتنداریی سودمندتر از دوری  از حرام و پرهیز از آزار مؤمنان نیست¯

¯هر کس نمی تواند کفاره ی گناهانش را بپردازد، بر محمد و آل محمد بسیار صلوات فرستد زیرا صلوات گناهانش را کاملا از بین می برد¯

¯هر گاه برای شما پیش آمد سختی روی داد از ما کمک و یاری بجوئید¯

¯هر که از نفس خویش حساب کشد سود می برد و هر که غفلت ورزد زیان می بیند¯

¯گناهان کوچک ،زمینه ی گناهان بزرگ است. هر که در گناه کوچک از خدا نترسد در گناه بزرگ هم از خدا نخواهد ترسید¯

¯خسیس را آسایشی و حسود را لذتی نیست¯

¯ تند روی شکوه مؤمن را از بین می برد¯

¯ادب نتیجه تحمل سختی است، هر که سختی  را تحمل کند به ادب دست یابد¯

¯فرومایه کسی است که  چیزهایی دارد که باعث غفلت او از یاد خدا می شود¯

¯مؤمن هر گاه خشمگین شود، خشمش او را از مسیر حق منحرف نمی سازد¯ 

¯ قناعت همنشین کرامت و سربلندی است ¯

¯زبان خود را نگهدار عزیز می شوی¯                                         

¯دست نیاز به سوی دیگران بردن کلید فقر و تنگدستی است¯

¯آنکه خودرأی باشد خود را به هلاکت افکنده است¯ 

¯هر که کار زشت دیگران را بر ملا کند خوار می گردد و هر که آنرا بپوشاند خدایش می آمرزد¯     

¯روزی کم را اندک نشمارید که از روزی فراوان محروم می شوید¯                       

¯مؤمن کسی است که چون نیکی کند شاد گردد و چون بدی کند استغفار نماید¯

¯تدبیر قبل از عمل، تو را از پشیمانی در امان می دارد¯                              

¯هر که قدر خویش بشناسد نابود نخواهد شد¯                                     

¯از مشاجره با مردم بپرهیزید زیرا مشاجره عیوب نهفته را آشکار می سازد و عزت را از بین می برد¯

¯از بد اخلاقی بپرهیزید زیرا بد اخلاق بدون تردید در آتش است¯                            

¯هر که از کاری راضی باشد مثل کسی است که آنرا انجام داده است¯                         

¯دانش  گنجینه ای دربسته و کلید آن سؤال است¯                                   

¯همانا از نشانه های دین شناسی ،بردباری و دانش و سکوت است¯                       

¯بنده باید جز از گناهانش نترسد و جز به خدا امید نبندد¯                                 

¯ سکوت دری از درهای حکمت است¯

 

 


.:: ::.


ن : بحرینی ت : 6 / 7 / 1390 ز : 18:3 | +

آینده مکانی نیست که به آنجا می رویم، آینده جایی است که ما آنرا می سازیم؛ راه هایی که به آینده ختم می شوند یافتنی نیستند، بلکه ساختنی اند.


.:: ::.


روش‌های تدریس و خلاقیت در آن
ن : بحرینی ت : 4 / 7 / 1390 ز : 6:59 | +

 خلاقیت اوج توانایی تفکر بشری است که توانسته است انسان را به مرحله پیشرفت و ترقی برساند و او را در حل تمام مسائل و مشکلات زندگی یاری دهد. نمونه های خلاقیت را می توان در نقاشـــــــــی روی دیوار در زمان غارنشینـــان، خلق یک اثر هنری، ماشین‌آلات صنعتی و آشپزی و خیاطی و ... دید .

در حقیقت خلاقیت یک مفهوم انتزاعی و پیچیده‌است. اما ابهام در معنـــی و مفهوم کلمه به معنی پیچیدگی خود جریان خلاقیت نیست، زیرا خلاقیت را می توان به راحتی در زندگی روزانه حس کرد و آن را لمس کرد .

واقعیت این است که به خلاقیت نمی توان با تمرکز بر یک بعــــد نگریست . ابعاد فردی یا محیطی نمی تواند بیانگر ماهیت خلاقیت باشند.بلکه خلاقیت ازسویی نیز تابع نظام اجتماعی خلاق است. به همین دلیل خلاقیت هرگز نتیجه عمل فرد به تنهایی نیست .
یکی از ابعاد محیطی اجتماعی خلاقیت،مدرسه می‌باشد.
در این میان معلمان نقش کلیدی را بر عهـــده دارند معلمان می توانند با استفاده از انواع روشهای خلاق امکان ظهور خلاقیت در کودکان و نوجوانان را فراهم سازند. امــــروزه تمام کودکان دبستانی باید با واقعیت ها و مفاهیم علمی آشنا شوند زیرا زندگی در عصر صنعتی بدون استفاده از یافته‌های علمی تقریباً غیرممکن است .
مدرسه به عنوان یکی از اجزای مهم نظام آموزشی می تواند بر فرایند تفکر و مهارتهای ذهنی و شیوه‌های یادگیری دانش آموزان تأثیر شگرف بگذارد تا به راحتی بتواند در جهت تفکر نو و انتقادی و کشف مجهـــولات پیش برود و راه حل مناسبی برای مشکلات ارائه دهد. بدین ترتیب مدرسه می تواند کانونی جهت یادگیری و پرورش افکار خلاق باشد .
محیط مدرسه از جنبه های مختلفی مانند شرایط فیزیکی(دیوارها،کلاس، ابزار و اشیاء موجود در مدرسه..) و روابط عاطفی میان افراد، نقش مدیر و ناظم بویژه معلم، روابـــط دانش آموزان با معلم، روابط دانش آموزان با یکدیگر، بر انگیزه یادگیری و خلاقیت تاثیر مستقیم دارد. معلم در مدرسه بعنوان یک الگو نقش کلیدی ایفاء می‌کند. در واقع اهمیت او در زندگی کودکان و نوجوانان مستعد و خلاق بیشتر روشن می گردد. شایان ذکر است معلم شکل دهنده جو کلاس است و مهمترین نقش را در پرورش خلاقیت دانش آموزان برعهده دارد و می‌تواند این نقش را از طریق روشهای تدریس در کلاس به انجام رساند .

تدریس, تنها فعالیت معلم در کلاس درس نیست بلـــکه فعالیتی دو جانبه از طرف معلم و دانش آموزان میباشد که در جریان آن, بین دانش آموزان با یکدیگر و معلم تعامل وجود دارد .
روش تدریس را میتوان به دو گروه عمده تقسیم کرد: روشهای تدریس فعال و روشهای تدریس غیر فعال (سنتی ).
در روش تدریس غیر فعــــال، فقط معلم نقش فعالی را در جریان تدریس بعهده دارد و مطالبی را که از قبل تعیین شده است بطور شفاهی در کلاس بیان می کند و دانـــــش آموزان در این میان واکنش چندانی از خود نشان نمی دهند. بعبارت دیگر کودک برای مدرسه است, نه مدرسه برای کودک. تدریس سنتی تنها وظیفه خود را این میداند که حافظه کودک را از معلومات انباشته سازد, آنرا به زیور علم بیاراید و با افکار بزرگ زینت بخشد .
بنابراین خلاقیت فقط جاى اندکى درآموزش سنتى دارد، زیرا در آموزش سنتی کسب مهارت خواندن و نوشتن مهم است و ارائه مفاهیم به صورت شفاهی ازطرف معلم و تکرار و حفظ کردن و پس دادن مطالب توسط شاگردان انجام می شود.بدین ترتیب ذهن شاگردان با جزئیات شتاب زده و نامربوط انباشته می شود و آنها از یادگیری مطالب مهم درسی و قابل فهم محروم می گردند، و تلاشی برای پاسخهای چالش انگیز وجود ندارد.شیوه های آموزش سنتی دانش آموزان رابا روشهای شناختی که مرتبط با دنیای فردا است همراه نمی کند و چنین تدریس نامناسبـــی همراه با عدم طرح موضوعات بحث برانگیز، محیط آموزشی ملالت‌آوری را ایجاد می‌کند.درنتیجه باعث عدم کنجکاوی وسئوال و مشارکت از جانب کودک می شود. برای پر کردن این شکاف و فقدان میتوان با روشهای فعال و پویا مانع از کسب این دیدگاه سطحی نگر شد .
در مقابل روش تدریس سنتی، روشهای دیگری وجود دارد که در آنها بر خلاف روش تدریس غیر فعال، دانش آموزان بیشتر فعالیت دارند و قسمت اعظم کار آموزش و تدریس بعهده دانش آمــوزان می باشد. در واقع یک تعامل دو طرفه بین دانش آموزان و معلم و دانش آموزان با یکدیگر وجود دارد. در این روش پیشنهاد می کنند که از وســـعت برنامه کاسته شود و کیفیت برنامه مورد اهمیت باشد زیرا ثابت شده است معارفی که طی تفحصات و پژوهشهای آزادانه مشخـص بدست می آید بهتر در ذهن باقی می ماند و به شاگرد فرصت می‌دهدبه کسب روشهایی نائل آید که در تمام دورهِ زندگی مورد استفاده قرار ‌گیرد و بطور مداوم دامنه کنجکاوی او را توسعه می‌دهد و دانش آموز یاد می‌گیرد چگونه عقل خود را شخصاً بکار اندازد و بدین‌ترتیب آزادانه مفاهیم و تصورات خود را بنا می‌کند. بنابراین استفاده از روش فعال در ارائه درس نه تنها دانش آموزان را برسر شوق و ذوق آورده وانگیزه یادگیری را درآنان تقویت می کند، بلکه معلم را در تبدیل محیط کلاس به جامعـــه ای کوچک و دلپذیر قادر میسازد. در نتیجه ایجاد و پیشرفت چنین محیطهایی است که حس کنجکاوی دانش آموزان برانگیخته می‌شود .
یکی از راهبردهایی که معلم با روش فعال در هنگام تدریس انجام می دهد، استفاده از تمایلات و کنجکاوی طبیعی کودک در حل مساله و بیان مسائل بصورت حیرت‌آمیز است. این روش یادگیری و روش های علمی دیگر که بر اساس ساختار طبیعی کودک بنا گریده مهارتهای روش تحقیق را به وی می آموزد تا در کودک فهم عمیقی از مهارتها و راهبردهای علمی رشد پیدا کند .
معلمان باید متوجه این نکته باشند یادگیری واقعی صرفاً بخاطر سپردن مطالب نیست،بلکه یادگیری واقعی زمانی اتفاق می افتد که دانش آموز باید در ارتباط موضوع درسی مواد و ابزار قابل لمس داشته باشد و بتواند مطالب را در عمل نیز ببیند و آنها را تجزیه و تحلیل کند. در این صورت کودک مطالب را بهتر فرا می گیرد و انگیزه و کنجکاوی او تحریک می شود .
بنابراین معلم باید برای برانگیختن فعالیتهای مورد نظر خود از رغبتهای طبیعی دانش آموزان استفاده کند و آنها را وادار نماید تا از روی رغبت و علاقه فعالیت نمایند و خلاقیت آنها را پرورش و شکوفا سازد .

اما کلاسهای سنتی در امتحان گرفتن،درجه بندی، تدریس مقتدارنه با سختگیری دنبال می شد و تغییر کمی در برنامه آموزشی خود ایجاد می کردند
در تحقیقی که ارتباط متقابل بین معلم وخود کارآمدی معلمها مورد ارزیابی قرار گرفته است، نشان داده شـــــد نوع نگرش معلم به درس تعیین کننده سطح موفقیت آنان در تدریس آن درس می باشد. علاقه‌مندی و عدم علاقه‌‌مندی آنان به درس تأثیر مستقیم در نحوهُ آموزش آنان دارد و باعث ایجاد رفتارهای خود مدارانه یا شرکت دادن دانش آموزان درامرتدریس،تحقیق و آزمایش است و نتیجه آن رشد یا کاهش خلاقیت در کودکان می‌باشد
به طور کلی کلاسهای غیر رسمی یا فعال تأثیر بیشتری در رشد خلاقیت می گذارند . اینگونه کلاسها در مقایسه با محیطهای محدود کننده سنتی تسهیل کننده خلاقیت هستند .

نتیجه گیری :
خلاقیت یک توانایی همگانی است که هم ناشی از عوامل مختلف فردی و شخصیتی است و هم عوامل اجتماعی آن مطرح است. هر چند توانایی تفکر خلاق به طور بالقوه و به نحو فطری در انسان به ودیعه نهاده شده است، اما ظهور آن مستلزم پرورش آن است .
یکی از مکانهای پرورش و رشد خلاقیت، مدرسه است. هنگامیکه کودک وارد مدرسه می‌شود، فرایند اجتماعی شدن در محیط آموزشی شروع می‌شود. عوامل بسیار زیادی چون: تکالیف زیاد، تأکید بر حفظ دروس، اجرای برنامه‌های هماهنگ، عدم توجه به تفاوتهای فردی و سرانجام عدم شناخت یا بی توجهی به ویژگیهای کودکان خلاق، سبب می شود که قدرت خلاقیت آنان بتدریج کاهش یابد . اما اگر مدرسه شرایط خود و روشهای تدریس را بر پایه شناخت و پرورش استعدادهای دانش آموزان، نیاز جامعه و نزدیک کردن محیط مدرسه به شرایط و زند گی بیرونی قرار دهد، می تواند در جهت شکوفایی خلاقیت در دانش آموزان گام بردارد .

به طور کلی روش تدریس مناسب در مدارس نه تنها باعث می شود که خلاقیت کودکان رشد یابد، بلکه دانش آموزان را با دنیای فردا که مسئله و مشکلات بی شماری دارد، آماده ی حل مسئله، خلاقیت و نوآوری می کند .
پس لازم است تا جامعه در آگاه کردن معلمان به انواع روشهای فعال تلاش کند تا معلمان از روشهای مناسب در کلاس خود استفاده کنند، کنجکاوی کودکان را برانگیزند و شرایط مناسب‌تری را برای خلاقیت کودکان ایجاد کنند .
هرکدام از بچه ها کاملاً با یکدیگر متفاوتند .
در نتیجه ی چنین مشاهداتی مشخص می شود، اگرمحیط آموزشی بویژه روشهای تدریس که مستقیماً مرتبط با تفکر کودک است، مناسب با رشد خلاقیت کودکان نباشد، باعث کاهش خلاقیت می شود. تا جائیکه تورنس در اولین یافته هایش بیان می کند، در رشد خلاقیت کودکان افتی در کلاس چهارم وجود دارد که بدلیل وجود شرایط نامساعد مدرسه بویژه روش های تدریس است. همچنین در تحقیقات نشان داده شده است اگر شرایط مناسب تدریس برای کودک در همان کلاس چهارم وجود داشته باشد، این افت با کاهش کمتری روبرو می شود و چه بسا نسبت به دانش آموزان با روش سنتی نیز خلاقیت بیشتری نشان دهند.

 



:: برچسب‌ها: خلاقیت , تدریس , مدرسه , روشهای خلاق در یادگیری,
.:: ::.


ن : بحرینی ت : 3 / 7 / 1390 ز : 7:12 | +

 

بهار علم و دانش و آغاز سال تحصیلی جدید( 91-90 ) بر همه دانش آموزان و معلمان و فعالان عرصه ی تعلیم و تربیت

مبارک باد

 

 كد 295 - آغاز سال تحصيلي


.:: ::.


Powered By LOXBLOG.COM Copyright © by secondclass
This Template By Theme-Designer.Com